Jak odstawić dziecko od piersi?

Jak odstawić dziecko od piersi?

Mogło się wydawać, że wyzwania związane z karmieniem piersią kończą się na stabilizacji laktacji. Okazuje się jednak, że zakończenie karmienia jest dla wielu Mam nie lada wyzwaniem. Mamy tu do czynienia bowiem ze sferą emocjonalną Mamy, przywiązaniem dziecka oraz kwestią zdrowotną związaną z ryzykiem pojawienia się zastojów i zapaleń piersi.

(więcej…)

Jak powinna wyglądać dieta mamy karmiącej?

Jak powinna wyglądać dieta mamy karmiącej?

Dieta mamy karmiącej nie istnieje. Mamę karmiącą obowiązuje taka sama dieta, jak każdego zdrowego, dorosłego człowieka. Dieta w okresie laktacji jest ważna, ale ze względu na zdrowie i samopoczucie Mamy, a nie ze względu na jej wypływ na skład mleka. Pokarm jest zawsze najlepszy dla dziecka, niezależnie od tego, jak wygląda dieta mamy!

Karmiąc piersią, należy zatem zadbać o racjonalne żywienie, oparte na dobrze zbilansowanych posiłkach, pamiętając, że w czasie karmienia piersią zapotrzebowanie energetyczne Mamy wzrasta zaledwie o około 500 kcal.

Produkty zakazane przy karmieniu piersią

Jedynymi prawdziwie zakazanymi produktami w diecie mamy karmiącej są:

  1. Alkohol (w każdej ilości, uwaga na produkty bezalkoholowe- niektóre z nich zawierają śladowe ilości alkoholu)
  2. Kofeina w ilości przekraczającej dopuszczalną dawkę
  3. Nikotyna (przenika do mleka)

Istnieje wiele błędnych przekonań na temat spożywania pewnych produktów w trakcie karmienia piersią. Nie sposób tu wymienić wszystkiego, ale pamiętajmy, że karmiąc piersią, możemy jeść: warzywa strączkowe i kapustne, surowe mięso, ryby i grzyby ze sprawdzonego źródła, ostre przyprawy i czosnek, pić wodę gazowaną.

Naturalne jest, że smak mleka zmienia się w zależności od spożywanych produktów, ale jest to ważne w kontekście rozwoju preferencji żywieniowych u dziecka, dzięki czemu doświadcza czegoś ciekawego i poznaje nowe smaki.

Czy karmiąc piersią, można pić kawę?

W okresie karmienia piersią nie trzeba rezygnować z kawy. Dozwolona dzienna dawka kofeiny to około 300mg. Są to dwie kawy tradycyjne lub 5 kaw rozpuszczalnych.

Czy trzeba pić mleko, aby mieć pokarm?

Pokarm wytwarza się z krwi pod wpływem hormonów w pęcherzykach mlecznych. Pokarm nie powstaje z treści żołądka. Spożycie mleka nie ma zatem wpływu na zwiększenie produkcji pokarmu, czy jego jakości.

Dieta mamy karmiącej a kolki u dziecka

Kolki wynikają z niedojrzałego układu trawiennego i mijają z czasem. A dieta „o chlebie i wodzie” nie pomogła jeszcze żadnemu dziecku i żadnej mamie.

Produkty wzdymające spożywane przez Mamę nie powodują kolek. Wzdęcia powstają w wyniku fermentacji niestrawionych węglowodanów przez bakterie. A do naszej krwi przedostają się tylko strawione części pokarmu.

Reakcje alergiczne i dieta eliminacyjna

Nie wykazano wpływu eliminowania składników potencjalnie alergizujących na ryzyko rozwoju alergii u dziecka. Co więcej, eliminacja składników potencjalnie alergizujących na własną rękę może być szkodliwa. Po pierwsze może prowadzić do niedoborów składników odżywczych u Mamy, a po drugie może predysponować do wystąpienia alergii u dziecka.

Wskazaniem do stosowania diety eliminacyjnej jest DIAGNOZA ALERGII POKARMOWEJ, postawiona przez lekarza! Tylko u ok. 2-4 % dzieci występują reakcje typowo alergiczne. Pozostałe są wynikiem niedojrzałości układu pokarmowego i, jak kolki, mijają z czasem.

Rozdrażnienie dziecka po karmieniu

O ile dieta mamy nie wpływa szkodliwie na układ trawienny dziecka i nie powoduje kolek, o tyle stres (związany z wypominaniem i obwinianiem w związku ze zjedzeniem czegoś, czego się „nie powinno”. Powoduje wydzielanie kortyzolu (hormonu stresu), który przenikając do mleka, może być powodem rozdrażnienia dziecka.

Karolina Wyrembek-Urban

Karolina Wyrembek-Urban

Położna rodzinna. Certyfikowany Doradca Laktacyjny 

 

Położna CDL.  Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Studia ukończyła z tytułem magistra.
Specjalista ds. laktacji, Certyfikowany Doradca Laktacyjny oraz Edukator laktacyjny, Pierwszy w kraju Coach Laktacyjny. Promotor zdrowia.